Danska hundlagen fungerar!

Man kan läsa i media att ”Den danska hundlagen fungerar”, att färre hundar har blivit attackerade sen man förbjöd visa raser.

Really, Einstein!?
på vilket sätt gör skulle det göra det till en korrekt lag?

Jag är ganska så övertygad om att om vi tex tänker på Hitler och judarna, så är jag relativt säker på att det var färre judar som tex begick rån efter att Hitler avlivade alla han fick tag på.
är inte det en ganska så självklar matematisk effekt?
har jag 10 st hundar av olika raser, med bra ägare och 10 pitbulls med kassa ägare så har jag ett problem
avlivar jag dom 10 pittbullarna så kanske det inte är så jättekonstigt att jag blir av med 10 st problemhundar?
men jag kan garantera att problemet inte försvinner förrän vi ändrar lagen och börjar avliva dom 10 kassa hundägarna.

vi kan fortsätta tänka lite på Danmarks pinsamma tankegång:
x antal fall av kvinnomisshandel(hundattacker) begås i Danmark per år
ett sätt att lösa det problemet är att avliva ALLA som har förutsättningarna för att misshandla en kvinna (attackera en annan hund).
det hade inte funkat, för det hade ju inneburit att vi var tvungna att avliva alla människor(hundar)
då ändrar vi på formeln lite, och kollar på statistiken på vilka är det som oftast misshandlar andra kvinnor (attackerar andra hundar).
ok, det är män(”kamphundar”) som är den stora procentdelen.
då avlivar vi dom, så är siffran förändrad.
vi har då förändrat statistiken på ett ganska simpelt sätt.
vi kommer fortfarande ha kvar fall av misshandel (attacker) men inte av ”fel kön(ras)” eftersom det inte finns några kvar som kan begå attacken.
frågan är då, var det genetiken i förövaren som står bakom attacken eller var det andra faktorer som spelat in?

bara för att man hittar en lösning så skapar det inte per automatik ett korrekt samhälle.
att man förföljer och förintar en ras för att komma till rätta med ett problem visar inget annat än ett otroligt cyniskt och äckligt sätt att se på empati och hur man värderar liv.

jag skulle vilja säga att det ska bli intressant att se hur siffrorna förändrats om 10 år, när personerna som skaffat (och inte kunnat hantera) större hundraser tidigare och skapat problemhundar, väljer andra raser istället, och dom börjar agera utåt.
men det går inte att vänta, jag vill ha stopp på det här nu, för det krävs inte nån raketforskare för att förstå att Danmark har valt helt fel väg att gå, och att dom har målat in sig i ett extremt fult hörn.
går statistiken åt det håll jag tror, vilket egentligen är den enda väg det kan gå, nämligen att andra stora raser står för betten, så blir Danmarks nästa steg, som dom måste ta, att avliva alla stora raser.
man kan ju inte gå tillbaks om 20 år och helt plötsligt återinföra dom andra ”hemska” raserna när dom har tex Golden och boxrar som står för skadorna.
(alla bett av småhundar räknas så klart bort eftersom dom inte har den bitstyrkan som dom stora hundarna har)

Jag kan verkligen inte förstå, hur mycket jag än försöker, att 2013 så har vi fortfarande ett välutbildat land som väljer att gå förintelsens väg.
det gör mig oerhört ledsen

6 thoughts on “Danska hundlagen fungerar!

  1. Det finns ju naturligtvis en genetisk historia hos dessa hundar som gör att man t.ex. i Danmark valt att gå förbudslinjen vilket också gjort att angreppen på andra hundar minskat. Man kan inte bortse från det genetiska arvet hos dessa hundar samtidigt som man t.ex. i samband med att man diskuterar egenskaper jakthundar framhäver betydelsen av det. Och, det finns klara och tydliga problem i många av dessa hundars genetiska arv även om den moderna aveln söker att hela tiden dämpa just de negativa egenskaperna. Sen är det ju också så att ovanligt många dåliga hundägare dras till just dessa hundar…varför?

    Att göra jämförelser med Hitlers utrotning av judar osv är ju bara direkt osmaklig och jag kan bara hoppas att jag slipper läsa sådant igen. Skärp dig!

    • för det första så är det absolut lättaste sättet att slippa läsa sådant här igen, att inte besöka bloggen.
      för det andra så självklart finns det en genetisk historia hos hundarna som gör att ett visst klientel av människor väljer att skaffa sådana här hundar, utan att ha kunskap om hundarna, och i vissa fall dessutom pressar dom att bli aggressiva.
      anser du att det är rätt att döda en hund som inte har visat några som helst aggressiva tendenser bara för att den delar samma genetiska uppsättning som dom andra hundarna som har använts i fel syfte?

      på vilket sätt skiljer det sig när ett land försöker utrota en ras i sitt land, mot det som hitler gjorde?
      problemet har ALDRIG legat hos hundarna.
      det är inte så att bara för att det ligger en genetisk disposition för vallning i vallhunden, så har vi massa border collies som samlar ihop alla joggare i stan?
      problemet ligger i hur hundar hanteras och hur dom säljs.
      att du försöker rättfärdiga att danmarks attacker har minskat, genom att påstå att det är för att dessa raser försvunnit är bara löjligt.
      attackerna har minskat bland dessa raser, ja, men dom har aldrig toppat någon som helst bitlista i nåt land mig veterligen.

  2. Jag tror att en av anledningarna till att ”fel” personer väljer ex en Bullras är på grund av att de är så otroligt lojala mot sina ägare att de gör vad som helst för husse/matte, tyvärr också slåss om det är vad ägaren vill!

  3. Hej! Jag har lite tankar kring en eventuell framtid med hund och skulle gärna fråga dig lite om råd. Finns det en mailadress som jag kan bomba med frågor?

    För övrigt tycker jag det är fint att höra dina tankar kring arbetet med hundarna. Kul att du hittat rätt!🙂

  4. Hej! Jag håller helt med dej i det lilla jag läst i din blogg om dessa ”kamphundar” och rasförbud. Jag är själv ägare av 2 ”kött ätande” hundar!😉 Jag bara älskar den rasen för dom är så arbetsvilliga och helt underbara! Sen kan jag tycka lite att de är samhället som hjälper till och göra dessa ”kamphundar” värre för vissa. När ena min va lite och min dåvarande pojkvän va ute med han så kommer det fram ett par – Åhh gu vilken fin hund! Va är det för ras? (handen är ca 1 cm från nosen)…. Svar: De är en Pitbull… Dom rycker bort handen och vänder ryggen till och bara går. Min hund hade kollat upp på mitt x och man såg hur han tänkte.. ”Va gjorde jag för fel?” Sen när jag fick min andra och va ute och gick med båda ihop så fick den lilla ALDRIG hälsa på någon annan hund som jag undra om dom fick hälsa på och få en positiv erfarenhet av andra hundar. Ursäkta va skulle en 8 veckor valp kunna göra, men dom såg väl va jag hade eftersom den stora va med. Sånt kan få mig och bli så jävla arg!

    Jag är nu mera utbildad instruktör och problemhunds utredare bara för att jag vill hjälpa den utsatta rasen för jag blir så trött på alla som kan snacka skit om rasen men INTE har någon EGEN erfarenhet av dom… bara medias bild av dom! *arg*

    Kommer fortsätta följa dej!

Kommentera

