I Rumänien för Dog Rescue del: 1

Jag fick möjlighet att åka till Rumänien som, vad som kallas för, resenär.
Vilket i praktiken innebär att man att man har ansvar över hunderna under resans gång, tills man är framme och dom får träffa sina nya familjer.

Det har minst sagt varit en omtumlande resa.. på många sätt.
och en realitycheck, på väldigt många sätt.

detta kommer troligen bli ett långt inlägg, vi får se om ni orkar hänga med hela vägen.

Resan hit var extemt lång för mig, eftersom jag bor i gbg, och flyget åkte från sthlm.
så.. jag tog bussen från Gbg strax efter 23 på natten mellan 25-26
en resa som tog 7 1/2.. och eftersom jag var exalterad och sätena var obekväma, så lyckades jag bara få 1 tim sömn på den sträckan.
väl framme möttes jag upp av en herre vid namn Leif, som lämnade över burarna som dom 3 lyckliga hundarna ska få resa i.
In i planet för en resa på ca 1h.20 för att mellanlanda u Dusseldorf, i ca 5 minuter.
det var rusch från det ena planet till det andra.
den resan beslöt sig för att ta 2h.40.
Väl framme i Bukarest möttes jag upp av chauffören som skulle köra mig till lägenheten jag övernattade i.
Det där var en resa på över 2 timmar.
MEN.. det är här allt det häftiga börjar.

jag är ju medveten om att det finns extremt många gatuhundar i Rumänien, det har man ju hört
men det där med att höra att nån säger att det är extremt många hundar ute, det är inget som man riktigt förstår ändå
dom första 20 -30 minuterna i bilen, så räknade jag till 23 gatuhundar.
betänk då detta, jag sitter i en bil som åker relativt fort, och det är 29c ute.
det där är alltså hundarna som orkar vara aktiva i värmen, och dessutom befinner sig på ett avstånd som gör det möjligt för mig att se dom från bilen.

vi kommer ut på en större väg, och ökar hastigheten till över 100kmh.
mitt fönster är helt öppet och jag fotar lite här och lite där, mest hundar så klart.
men nu är det mest bara fält, och där finns det ingen anledning till hundarna att vistas, så det blir mest att jag tittar bara
framför oss så blir himlen helt plötsligt extremt svart, och jag och chauffören gissar om vi kommer lyckas undvika regnet och åskan eller inte
jag tittar ut på min sida, och helt plötsligt känns det som om jag får ett knytnävsslag på ansiktet.
instinktivt så lutar jag ner huvudet och känner jag att det är nåt som hänger och fladdrar under öget, och den första tanken jag fick faktiskt, var att nåt föremål flugit in i ansiktet och det jag känner nu är en bit kött som fladdrar i vinden.
Vilket resulterar i att jag inte vill sätta fingrarna där och infektera nåt eventuellt sår, utan kollar i spegeln i stället.
då får jag se att det är nån form av muterad jättegeting som sitter kvar där med gadden inborrad alldeles för obekvämt i mitt ansikte.
jag får tag på getingen och avlägsnar den, eftersom den inte visar några som helst intentioner på att göra det själv.
och får sen dessutom tag på gadden.
ungefär här så känns det lägligt att berätta att det gör jävligt ont!
vi åker ett tag till, men sen känner jag att jag måste stanna till nånstans och skölja av ansiktet, så vi svänger in på en rastplats.
och så klart, så fort jag kliver ut, och nu menar jag att det var synkat på sekunden, så kommer regnet.
vi gör ett tappert försök att stå där så jag får skölja mig, men regnet ökar, så vi hoppar in i bilen.
och naturligtvis så slutar regnet så fort dörren stängs.

ett bra tag senare så är vi framme vid huset, och han gör en sväng in på en parkeringsplats.
det första som möter mig är en flock på 4 st hundar som ligger och sover i solen, och längre bort ligger det 3 till
samt x antal som bara strövar omkring
och det är här det slår mig vad extremt många faktiskt betyder i Rumänien.
det betyder en jävla massa hundar.
Uppe i fönstret så står jag och tittar ut på alla hundarna utanför och betraktar hur dom möter varandra
vad dom gör när dom möter människor, vad människorna gör osv..
det är en trots allt, mitt i misären, extremt vackert att se på

jag drar iväg och handlar och ser 7 st på den korta vägen till affären
snabbar mig hem och äter, sitter ett tag vid datorn, men sen kan jag inte hålla mig längre, så jag beger mig ut i kvällen och bara strosar runt i ett par timmar.
sätter mig lite här och där och tittar på hundar
frågar människorna jag möter lite saker, och ibland får man svar med enstaka engelska ord.
andra gånger så pekar dom på andra hundar för mig att fota, eftersom dom sett mig förfölja och fota hundar.
alla trevliga, och alla ler nyfiket åt mig
jag går runt i cirklar runt kvarteret, förföljer vissa flockar
betraktar det egentligen obefintliga språket mellan människa och hund, och kommer snabbt fram till att människorna här, har undermedvetet lärt sig prata hund.
dom är så otroligt vana vid hundarna här, så dom lyfter inte på ögonen ens om det kommer en hund springande.
barnen springer förbi hundarna på en halvmeters avstånd, skrikandes och tjoandes, och hunden lyfter inte ens på huvudet.

både människa har hamnat på samma nivå, man ignorerar den man inte har nytta av, eller vill prata med, och kontaktar dom andra.
hundarna går i båge runt både främmande hundar och människor, och människorna gör detsamma när det är många hundar på ett ställe.
larmaren i varje flock varnar snabbt om en inkräktare (jag) kommer för nära, och nyheten sprids från flock till flock.
det är magiskt att höra hur vaktaren i dom andra flockarna signalerar att dom uppfattat hotet, och för det vidare
helt plötsligt kommer det hundar från alla vrår för att titta på denna eminenta inkräktare som sätter sig på huk med en stor svart klump i ansiktet som både låter och blixtrar
vissa blir väldigt nyfikna, och andra livrädda.
hundarna börjar göra sig ordning för natten, och försvinner en och en
in i tomma övergivna byggnader, under bilar och vissa bara tycker att dom ska sova där dom är.. mitt på parkeringen

jag kollar på klockan och ser att den redan passerat 02, och jag förstår varför jag också är trött.
så jag erkänner för mig och hundarna att det är dags för mig att knoppa
jag däckar som ett ljus!
för att vakna 2 timmar senare, med en enda tanke i huvudet.
Hund!
omöjligt att somna om, så jag beslutar mig för att gå ut och vakna med hundarna, så jag kör samma promenad igen
överallt så ser man hundar som vaknar och sträcker på sig långsamt..
luktar sig fram, för att ta sin morgonkiss, och sen lägga sig och snooza ett tag till

när kl närmar sig 07 så får jag en ide, och tar ett beslut som man kan ta när man reser själv
så jag går till affären igen, men ser att den inte öppnar förrän 07:30, så jag hänger på deras stora parkering och spanar på hundar tills dom öppnar.
jag hänger på mig kameran, och vandrar glatt in, med bestämda steg till djurmatsavdelningen och lastar på mig ointelligent mycket mat.
inser att det inte kommer räcka med mina 2 armar, så jag köper så mycket hundmat jag orkar bära och lägger till 10L vatten, och lite plastskålar.
det var 29c igår.. det är tufft för dom.
jag ställer dunkarna med vatten utanför huset, och går upp med maten, och tar ett par vänder fram och tillbaks till affären tills jag lyckats få ihop 40L vatten och lite mera mat
mao.. jag har bränt min matbudget, och har väl kvar så det räcker till lite bröd och cigg.. men jag har mat hemma tänker jag
så nu spenderas resten av morgonen att jag går omkring och lägger ut mat och häller upp vatten runtom
med lite avbrott för att springa upp i lägenheten för att fylla på förrådet.

jag hinner inte mer än att sätta mig i 2 minuter och ta en cigg och några bilder innan en bil stannar framför mig och tutar.
det är min skjuts till hägnet.

och det får bli min cliffhanger tills jag kommit hem och skrivit ner resten.
just nu håller mina ögon på att korsa varandra pga sömnbrist, och det är ingen ide att jag lägger mig, för bilen kommer och hämtar upp mig 02:30

men här får ni lite bilder iaf (oredigerade)

 

2 thoughts on “I Rumänien för Dog Rescue del: 1

  1. Visst är det en märklig känsla att det finns hundar överallt, och människorna inte ”ser” dem. För oss är de övergivna, för rumänerna ett naturens inslag, ibland har de överseende med dem ibland tycker de att hundarna är som ohyra.

Kommentera

