inspirerande hundflicka

På hundskolan där jag har turen och nöjet att få hjälpa till ett par dagar i veckan, så finns det ett äldre par som fascinerar och inspirerar mig.
dom har adopterat en hund från Spanien, en tik som är extremt rädd och vaksam av sig
jag har stött på dom många gånger i Slottskogen, nästan alltid på kvällarna, eftersom dom inte ville riskera för många hundmöten för hundflickans skull.
hon var extremt änslig och gjorde försvarsutfall mot hundar hon mötte
Barkley och en eller två hundar till var dom enda hundarna som dom vågade låta henne leka med
det är ingen jätteliten hund det här, och damen som har henne har svårt att hålla emot när hon gör sina utfall
så jag förstår hennes ovilja till att röra sig bland andra hundar om hon inte har kontroll

dom har relativt nyligen börjat en Agilitykurs med henne, där jag är med som hjälpinstruktör, och det går väl så där för henne, om man jämför med dom andra hundarn
men om man bara jämför med henne så går det fantastiskt bra
hon är på ett ställe där det är massa andra hundar, som skäller och springer runt, och hon lär sig sakta men säkert att umgås
hon tar sina hinder i sin egna takt, om hon vill och om hon vågar
dom flesta hinderna klarar hon, men det är 2 som hon har problem med
det är tunneln, och släpet (som är en minitunnel, som har en lång tunnel av presenning i slutet, så dom måste trycka sig igenom mörkret och lyfta presenningen med kroppen. ett hinder dom flesta har problem med i början)

att se det här äldre paret kämpa och slita för att få henne att igenom både släpet och tunneln är fantastiskt
och dom gör det med sånt lugn, och dom blir så genuint stolta och glada varje gång hon lyckas med nåt
jag vet inte hur många gånger jag har sett damen krypa igenom både släpet och tunneln för att visa att det inte är nån fara

tjejen har alltid haft tunneln som sin nemesis, och knappt vågat sig in
paret hade lånat med sig en portabel tunnel hem och satt upp i vardagsrummet och övat och övat
det gjorde ingen direkt nytta
men man såg en liten fundering i ögonen på hunden varje gång hon skulle försöka sig på tunneln
”vågar jag?”
men modet svek henne alltid i sista sekund
tills en dag..

det var som om hon hade bestämt sig, hon stod framför tunnelns öppning och steppade fram och tillbaks..
tittade in i tunneln, gjorde en cirkel.. gick fram till öppningen och sen tillbaks
tittade utmanande på cirkeln, sen såg man hur hon tog mod och sats och sprang rätt igenom tunneln
själv
den lyckan, och då menar jag inte bara hos oss, som stått och tittat på med andan i halsen
inte bara hos paret som brustit ut i det största leendet man kan
utan även hos hunden.. hon fick ett sådant glädjerus så hon sprang runt hela banan hoppade över hinder.. sprang upp i skogen.. sprang fram till ägarna hoppade runt, och sprang in i tunneln en gång till av bara farten
man riktigt såg på henne hur hon var så lättad och stolt över att hon klarade det

det här paret har aldrig höjt rösten mot henne
dom är extremt sakliga och korrekta i hela sitt uppförande
och dom är fantastiska för just den hunden
även om dom har fått en ”problemhund” så var dom medvetna om det hela, och dom har verkligen gått all in och ändrat på alla sina rutiner för att kunna hjälpa in den lilla tjejen i den här världen
dom har tagit sig tiden att lära känna sin hund, både det negativa och det positiva
och dom försöker, även om dom forf gör mycket fel, så gör dom det med ett stort hjärta av guld
och dom gör det med hundens bästa i siktet

under hela den här agilitykursen, så har hunden ändrats ofantligt
hon är inte alls lika ängslig när hon kommer dit
hon kan gå omkring runt bland dom andra hundarna
men framförallt så ser man hur kontakten mellan hunden och ägarna har förändrats
hur hon har blivit ännu mer lyhörd

jag har aldrig varit intresserad egentligen av att börja Agility med Barkley
även om han är en Border Collie och ska vara bäst på det
det har inte varit min grej
men efter att ha kollat på hund efter hund och utvecklingen mellan hund och förare, så bestämde jag mig för att även låta Barklis ta en kurs (och jag med)
och imorgon ons är det våran 4 gång
och det är en extrem skillnad på våran relation redan nu
hur en sådan liten grej
1 timma i veckan så är jag totalfokuserad på enbart honom och mig
det är iofs ingen ovanligt, MEN.. den här timman så springer jag bredvid honom och är exakt lika aktiv som han är
och han tycker det är fantastiskt roligt att jag äntligen beter mig som han hade velat att jag gjorde på daglig basis

naturligtvis är han jätteduktig på agility, det var ju inte helt oväntat, men jag tycker mig se den där lilla extragnistan i honom som hade gjort honom grym på det hela, om bara jag hade haft tävlingsintresset.
vilket jag inte har, det här är våran lek, och det är här vi lär oss kommunicera med varandra blixtsnabbt och roligt

hundflickan som allt det här handlar om egentligen, hon tar tunneln 6-8 gånger per tillfälle nu, sen blir hon alldeles för utmattad för att orka bry sig om att ta sig igenom
men hon gör det
och dom är så otroligt stolta när hon springer banan
och alla vi som står och tittar på, vi håller andan allihopa när det är hennes tur
och alla är så äkta med sin glädje för henne

det är otroligt inspirerande att se hur dom går in för att hjälpa tjejen
hon är så ängslig, men hon vill och hon försöker
och med hjälp så klarar hon det galant

det är bara så jävla vackert

2 thoughts on “inspirerande hundflicka

  1. Vilken otroligt inspirerande berättelse!!
    Jobbade som hundinstruktör för över 10 år sen en stund. Älskade hundarna…men det var ägarna som gjorde att jag inte orkade mer.
    Fanns naturligtvis absolut underbara hundägare som ville göra allt för sin hund och lyssnade och tog åt sig.
    Sen fanns det de som trodde att en kurs betydde att man lämnade in hunden en timme och fick ut den fix och färdig en timma senare.
    Sånt var jobbigt.

  2. Agility får det bli, han funderat på det sedan en tid….🙂 Kanske man ÄNTLIGEN kan börja uppträda som man bör i hundsällskap! LOL

Kommentera

