vad betyder det när

har fått lite mail då och då med lite frågor om hundar och deras beteenden, och tänkte ta mig tiden att svara på så många jag hinner innan maten är klar

1: vad betyder det när hunden suckar?

det kan betyda olika saker, precis som med oss.
dom är trötta, uttråkade eller väldigt nöjda.
det är ofta lätt att se på hunden vilket det är
Barkley har en tendens att gosa in sig ordentligt där han ska sova, lägga sig till rätta, och när allt är perfekt så lägger han en djup fin suck

2: är det sant att man inte ska stirra en hund i ögonen?

det är sant i alla fall när du möter en okänd hund skulle jag vilja påstå, eftersom att stirra varandra i ögonen är ett utmanande dominansbeteende
men om din hund som du lever med kommer fram till dig och stirrar på dig, så är det för att den vill nåt
leka, äta eller gå ut på promenad
och jag rekommenderar att man tar varje tillfälle att uppmuntra ögonkontakt

3: min hund springer fram till alla hundar vi möter med svansen viftandes och slickar dom i ansiktet, varför gör han så?

detta är ett vanligt beteende hos undergivna hundar, som inte vill bråka
han är osäker och lite nervös för den mötande hunden, och snabbar sig fram för att visa att han är helt ofarlig och är undergiven så att den andra hunden inte behöver känna sig hotad

4: hur får jag min hund att sluta hoppa upp på mig?

det finns massa olika sätt för detta, lite för många för att gå in på
vad jag gjorde med Barkley (som är en border collie och var extremt hoppig)
var helt enkelt att jag lärde honom att hoppa upp på mig.
vilket i sin tur innebar att jag även kunde säga ”nej hopp” först, och sen förlänga det till ”nej, inte hoppa”
detta har jag gjort med allt som han inte fått göra hemma, lärt honom göra det på kommando, sen lagt till ett nej innan.

5: min hund juckar på allt och alla hela tiden.

tyvärr så var det inte speciellt mycket info i mailet, så det är lite svårt att avgöra varför han/hon juckar
men det finns olika anledningar till det.
en unghund som leker intensivt, kan tex lägga in juckandet i leken just pga att det är så intensivt
det kan bero på att könsmognaden är på väg in
och naturligtvis så kan det även vara en dominanssignal
i alla dessa fall så rekommenderar jag att man säger ifrån

6: är maten klar nu?

ja, ha en fantastisk kväll!

5 thoughts on “vad betyder det när

  1. Jag fick en gång lära mig att ordet ”inte” inte finns i hundars vokabulär: om jag säger inte hoppa så hör den bara hoppa men jag vet inte, jag har aldrig riktigt trott på det och nu kan jag nog skrota den ”sanningen” tror jag🙂

    • det är sant att ordet ”inte” inte finns i hundars vokabulär, men å andra sidan så finns inga ord i hundens vokabulär, så det är en ganska så konstig ”sanning”
      ”inte” betyder för Barkley exakt samma sak som ”nej”, men det låter normalare i våra öron att säga ”inte hoppa” än att säga ”nej hoppa”

Kommentera

