”jag som skriver detta är polis sen många år…”

ibland när det är tungt så blir det lättare

fick  mail på FB som gjorde att saker och ting känns lite bättre.
här är lite utdrag ur mailet
vissa saker är borttagna b.la för att inte ”outa” personen i fråga

det är en uppfriskande ärlighet i brevet, och jag tycker att det visar att alla poliser är inte svin som ska dö, utan att dom tidigare nämnda poliserna är en försvinnande liten procent i en yrkeskår
det är upp till oss att se till att det förändras, att det inte förblir en försvinnande procent, utan det belyses och att det offentliggörs på ett BRA sätt, med ett logiskt händelseförlopp som leder nånstans
det är viktigt att vi fortsätter ha ett mål, istället för att stå och veva som cirkusclowner med hybris på kokain

mail 1
”Hej, du har gjort ett bra jobb med namninsamlingen ang. Fredriks hundarna som blev skjutna av polisen.
Jag som skriver detta är polis sedan många år i xxxxxxx, och jag kan inte förstå polisernas agerande och blev väldigt upprörd.
Ska inte bli långrandig, men ett tips är att se till att din namninsamling lämnas till någon som är högt upp i hierarkin.
…….

Jag stöder din sak, och om det nu är avslutat för din del så ska du ha all heder för det du åstadkommit.
Och kan du, så försök att se till att mottagaren av din namninsamling tas emot av en riktig chef.
jag förstår att du inte gärna kan åka till Stockholm och vänta in rikspolischefen, men du kanske känner någon som kan.

Fler poliser än jag är helt oförstående till kollegornas agerande.
Lycka till och tack för ditt engagemang. Tacksam om du inte ”outar” mig.”

mail 2 (som svar på mitt mail)
Jag har läst din blogg och tycker att du på ett nyanserat sätt beskrivit händelsen
Jag hoppas verkligen att det blir mera mediabevakning av detta framöver men jag förstår att du haft en plan som andra intressenter”kapat” och att det säkert känns frustrerande för dig att se hur de klantar till det.
En kille som Fredrik hade behövt ha hjälp i kontakten med internutredningen (IU) och vid förhör.
Helst av en jurist/advokat men jag inser att det sannolikt är för dyrt för honom.
Blir det rättegång bör han dock undersöka möjligheten till att få s k målsägandebiträde för ärligt talat finns det åklagare som inte är så helhjärtade och pålästa som man skulle önska.
Och en polis som är misstänkt för brott är väldigt duktig på att föra ett teoretiskt/juridiskt resonemang som kan få ett felaktig agerande att uppfattas som helt korrekt – det är ju det vi poliser gör alla dagar i veckan – redovisar skäl för att motivera vidtagna åtgärder.
Vet man hur det borde vara (enligt lagen) är det inte svårt att beskriva att situationen varit sådan även om det rent faktiskt inte varit så – alternativt att ändra händelseföljden en aning så att åtgärden blir försvarbar.
Där behövs en rutinerad person för att bryta ned skeendet för att klarlägga vad som egentligen hände och i rätt ordning.
Lycka till
Med vänlig hälsning

5 thoughts on “”jag som skriver detta är polis sen många år…”

  1. Gud så underbart att läsa! Jag har sedan denna händelse helt tappat allt förtroende och all respekt för polisen. Innan log jag alltid när jag träffade en polis, nu har jag bara kännt vrede. Inte för att jag dragit
    Alla poliser över en kant på grund av de tre som sköt utan för att alla verkar hålla varandra om ryggen. Skulle vilja ge den här polisen en stor jäkla bamsekram!! All heder till honom!!!!

  2. Underbar läsning!!! Har sj gått ur gruppen som klantar sej, då dom uppenbarligen är på väg rätt ner i diket.. Vi ska fortsätta att kämpa för våra hundar men på RÄTT sätt. DU gör ett enastående arbete Elias! Kram

  3. Det känns väldigt skönt att någon polis kommer fram och skriver att han inte tycker detta va rätt..och även ge lite råd i denna fråga inför rättegång, Nu är det bara hålla tummarna att detta går vägen..och att fredrik orkar.

Kommentera

