regler

jag har det senaste haft äran att hjälpa två fina tikar under en period, och även komma med råd till andra som kommit med små undringar när jag varit ute.

det har varit blandade frågor men en gemensam nämnare är att hundarna har agerat efter egen vilja kan man snällt säga.

mao struntat i vad vi har ”sagt” och gjort sin egen grej.
i väldigt många fall så är det så att vi inte ens har sagt det, utan vi tar för givet att hunden ska ”sköta sig”
och det kan jag hålla med om, alla vill ha en hund som sköter sig och agerar korrekt.
problemet är oftast detta:
Hunden vet inte vad agera korrekt är
när hunden gör nåt, som enligt våra regler, inte är okej, då tycker vi att den missköter sig.
det faller lite platt när vi inte har gjort klart vilka reglerna är.

Exempel 1:
om du och jag är ute och går, och pratar och beter oss som vanligt, sen helt plötsligt, till synes utan anledning, så börjar jag skrika, dra och slita i dig, och ställa dig på ett speciellt sätt, då är jag ganska övertygad om att du hade tyckt jag var extremt konstig, och lite lätt obehaglig att hänga med
5 minuter senare, när din nervositet har lagt sig lite, och vi pratar som vanligt, så börjar jag skrika åt dig igen, och sliter och drar i dig och ställer dig på ett annat sätt, då är jag ganska så övertygad om att du efter ett tag hade blivit ganska så spattig när du går med mig, och varit på din vakt, hoppat till varje gång jag gjort en rörelse.
och du hade hela tiden nervöst haft koll på mig
du hade inte varit speciellt avslappnad i mitt sällskap

Exempel 2:
du och jag är ute och går, och jag säger till dig att ”Snälla, stanna inte och titta i vartenda skyltfönster när vi är ute och går” eller ”Snälla, tänd inte en cigg när du är med mig”
nu vet du mina regler, och du kan själv välja att följa eller bryta dom.
nu vet du vad som händer, och varför det händer.
följer du reglerna blir promenaden trevlig, följer du dom inte blir det en udda upplevelse

samma sak är det för hunden, med den stora skillnaden att vi inte kan tala om för hunden med ord vilka reglerna är.
men ändå så förväntar vi oss att dom ska förstå oss och följa reglerna som VI har skapat och satt upp, och misslyckats med att kommunicera till våra hundar

vi måste vara rättvisa även här, vi måste få dom att förstå vad som är rätt och vad som är fel beteende i våran flock, och sen göra det lönsamt för dom att välja rätt.
korrigera när dom gör fel, och belöna rikligt när dom gör rätt.
vi måste sätta rättvisa gränser och inte överdriva.
en hund som gör utfall eller glatt springer till andra hundar ska naturligtvis lära sig att det inte är okej
MEN, där får man passa sig och inte bli överdrivet hård.
dom flesta fortsätter att korrigera hunden varje gång den tittar på en hund.
gör du det så skapar du, enligt mig, en nervös och stressad hund, eftersom den inte vet vem hunden den inte får titta på är, eller vilka intentioner den har
en hund ska alltid få förbli ”nyfiken” och så länge den inte drar, eller springer iväg mot en annan hund, så ska den få titta, och känna lukten.
den vill bara veta vem som gick förbi.
ju mer en hund får lukta på saker och ting under promenader, ju lugnare blir den senare
den kommer vänja sig, och tröttna på dofterna
men en hund som aldrig får lukta på nåt, kommer alltid vara nyfiken och dra mot nya dofter.
använd nyfikenheten som belöning istället, sätt in ”varsågod lukta” som ett kommando, och använd det som belöning när hunden varit snäll, eller som ett avbrott på en promenad

det är lätt att glömma av hundens syn på oss när vi skaffar en valp, och vi är helt fokuserade på att få hunden att lyda.
det är mao extremt lätt att glömma att även om det är fruktansvärt bra att lära sig sin hunds kroppsspråk, så måste vi även ge hunden tid att lära sig vårat.
tex. hunden måste lära sig att när vi ler så är vi inte hotfulla, även om vi visar tänderna, utan vi är glada.
tvärtemot hur det är med hundens hundvänner.

dom kommunicerar med oss konstant, och vi kommunicerar med dom konstant.
till 99% med kroppsspråk.
har du en hund som har oönskat beteende, ta ett par steg tillbaks
tänk på den som en valp, och fundera på hur du ska kunna berätta att det beteendet är fel, och det här är rätt
den måste få ett alternativ till sitt beteende, och sen motivation nog för att välja rätt

lycka till

Kommentera

