första samtalet med Fredrik

strax innan 21 idag ringde min mobil.. i andra änden sa en kille ”Hej, jag heter Fredrik” med sorgsen röst
jag presenterade mig snabbt, och frågade hur han mådde
tårarna kom med en gång.. 5 sekunder in i samtalet..
”jag saknar dom.. kan du skriva det?  kan du berätta det? jag saknar dom”
jag kände med en gång att det här kommer bli ett jävligt tufft samtal
vi kommer överens om att vi ska ta hans story först.. och sen frågorna
han tar ett djupt andetag.
stålsätter sig..
han börjar en mening, men avbryter sig själv
-”jag måste gå ut och ta en cigg först, säger han med gråten i halsen igen
och jag hör hur han kämpar för att hålla tillbaks.. allt
-”kan du ringa tillbaks om 5 minuter?”

jag ringer tillbaks efter ett par minuter, men då hade han gått iväg på en promenad..
det blir för mycket för honom att prata om det här igen
numret jag har går till hans mamma, så jag pratar lite med henne, sen får jag prata med Fredriks styvpappa, som är ägaren av Rambo, och han berättar en hel del
det kommer fram saker jag inte visste, saker som vi trodde som uppenbarligen var fel
och helt plötsligt blir allting värre
infon jag hade sen innan var att hundarna var 11 och 7 månader
Rambo var ganska exakt 1 år, och Rosso 10 månader
liten sak i sammanhanget, men lika bra att få allting rätt
Det är Rosso som är Fredriks hund

jag pratar en stund med pappan, och han blir tyst rätt ofta, han pendlar mellan att svälja tårarna och bli förbannad
”jag kan inte tro det.. dom är inte här och dreglar på oss nu.. förstår du? det är så tomt”
”jag ska berätta en sak för dig” säger han, och jag hör hur matt han blir
han är tyst en stund.. en lång stund
jag känner hur klumpen blir gråare och tyngre i min mage
”Fredrik berättade att när dom sköt Rambo.. när dom sköt min hund, han springer iväg.. han springer för sitt liv.. dom har skjutit honom flera gånger, men han stannar en bit bort.. han stannar och sätter sig.. han sitter och tittar på Fredrik, som om han säger..”
han sväljer gång på gång
”husse? vad ska vi göra nu? vad vill du jag ska göra nu”
jag vet inte vad jag ska säga..
jag vet inte hur man ska trösta en person som så öppet visar hur mycket han saknar sin vän.. hur ledsen han är

”helvete..” är allt jag får fram

”fattar du? Husse, vad ska vi göra nu” upprepar han och blir tyst igen
och jag kan riktigt se hur han ser sig om efter Rambo

vi pratar i närmare 20 minuter, och jag ställer ett par av era frågor
och vissa saker gör mig så fruktansvärt arg, men jag biter ihop och försöker hålla mig saklig

när vi närmat oss slutet på samtalet och Fredrik inte är tillbaks, så får jag Fredriks nummer
både mamman och pappan tackar mig för mitt engagemang och dom tackar var och en av er för att ni brytt er
för att ni tog er tiden att ta er till stationen, för manifestationen, alla ni 4000+ som skrivit under
dom är otroligt tacksamma, och dom vill, precis som jag, att detta inte ska ebba ut.. utan att det leder till nåt

vi pratar om att vi ska träffas nästa gång jag är i stockholm och käka och prata lite
sen lägger vi på
jag känner mig lite äcklad av mig själv för att jag ställer alla jobbiga frågor.. när jag vet hur ont det gör för dom
men jag övertalar mig själv om att det är bra.. att deras sida måste komma ut.. hela historien
inte upphackad av media som inte har plats, eller tid
ocensurerat..

jag tar en cigarett.. försöker smälta det nya jag fått reda på
det går inte riktigt..
jag ringer Fredrik på hans mobil.. det ringer ett tag, sen går det till mobilsvar
jag skickar ett sms, och ber honom ringa upp när han kan
jag vill inte ta upp allt som nämndes av dom andra i familjen, utan jag vill höra det från Fredrik först
jag vill att det är hans story som kommer fram
så vi får vänta ett tag till
jag antar att det inte blir idag
och det kanske är lika bra..

för oss båda

fortsätt skriva under..
http://www.causes.com/causes/795618-utbilda-polisen-i-djurhantering/actions/1689356

fortsätt dela historien och namninsamlingen

18 thoughts on “första samtalet med Fredrik

  1. Tårar bara rann,klarade knappt av att läsa hela inlägget.Det polisen gjorde är så hemskt att man har svårt att tro att det är sant.Sånt får bara inte hända…Lider av hela mitt hjärta med Fredrik och hans familj.Själv ägare till en underbar Cane Corso.

  2. Ja är så trött på folk jag är så trött på rykten, jag är så trött på att alla ska dömma en hundras dem inte äns vet nått om förutom att media har blåst upp allt..faktum är att dessa så kallade kamphundar e dem stabilaste hundarna i psyket, snutarna kna inte bryta deras psyke därför kan dem e jag polis hundar..statistisikt..en golden biter mer människor o barn per år än dessa raser gör i sin livs tid..varför ska idioter förstöra en hundras..sen drabbas dessa fina vänner..jag vet hur det är o förlora en vän, min äldsta gick bort i juni..men o se en vän blir ner skjuten kan jag aldrig leva mig in i eller äns önska min värsta fiende..jag vet att jag har tappat den lilla respekt jag har för poliser mitt hjärta går ut till dig nu so blivit av me dina närmaste vänner pga att polisen rent ärligt inte har ett hjärta eller hjärna..den polis som sköt borde mista sit liv..öga för öga..dock kommer det inte det få dina vänner till baka men jag vet jag hade försökt avliva han om det va mina hundar som vart skjutna av en respekt lös ryggradslös maktbenägen parasit som dem.

    Det räcker nu med dessa rykten o våld..lär känna raserna..döm inte hund efter rykten..o till er alla som har förbommar o sprider bensin på elden må ni brinna i helvette

  3. Jag hoppas jag pratar för ”alla” när jag säger att NEJ detta kommer inte rinna ut i sanden! Vi måste fortsätta kämpa för att såna här saker inte händer. Jag lider med familjen, tänker på dem dagligen och vill verkligen att det blir en förändring! Tack för att du är så saklig och klok, det jobb du lägger på detta är fantastiskt och jag är glad att du finns!

  4. Jag mår illa och får kämpa för att hålla tillbaka tårarna varje inlägg du skriver om detta.

    Kommer aldrig någonsin begripa hur något sånt här kan hända! Men när det nu gjort det så är jag glad att det finns såna som dig som faktiskt tar initiativ till att försöka göra något för att det inte ska upprepas.

  5. Detta är så sjukt svårt förstå……ja tårarna bara trillar, jag sätter mig i Fredriks situation….. tänk om det var jag som satt där, såg mina hundar bli avrättade på grund av så jävla stor okunskap , för det är det. Filmen går runt i mitt huvud… den vill inte suddas ut. och det är bara en film…Verkligheten för Fredrik kommer sätta spår i hans själv för livet. EN bräcklig person….Avrättning, jag kan inte förstå hur man med brott mod avrättar två till synes oskyldiga hundar…. frågor som poppar upp är även: hade agerandet varit samma om det var två golden retrivers, pudlar eller collies? svaret är nej……Jag håller med Fredriks föräldrar… detta ska absolut inte rinna ut i sanden. Det måste bli mer, och vi fler…….står fortfarande fast vid en större planerad menifestation längre fram…. där hela sveriges hundägare går man ur huse.. Det måste bli ett slut…..Jag varken vill eller vågar ta mina hundar till allmän plats längre…. med rädslan för råka ut för samma fruktansvärda händelse som Fredrik…..För jag har med ”fel” ras……..

  6. Ord känns överflödiga, filmen talar sitt tydliga språk!
    Lider med Fredrik och hans familj.
    Det finns absolut INGENTING som berättigar poliserna till denna total hänsynslöshet!
    Ett händelseförlopp som dom själva, helt och hållet, måste stå till svars för!
    Oavsett ras, vad Fredrik ev kan ha sagt innan, poliserna ska vara professionella och vara till hjälp och inte handla så här besinningslöst!
    Vad skjuter dom på nästa gång?
    MÅSTE bli en rättslig utredning och prövning av detta om vi ska kunna behålla vår tro att polisen arbetar för vårt rättssamhälle, demokrati och medborgarnas trygghet.

  7. Åååh guuuud!! Tårarna bara rinner och jag känner en oerhörd smärta i bröstet! Och jag gråter ännu mer när jag får tanken på att, tänk om det varit jag och mina hundar! Guuuud, vilken smärta Fredrik och hans familj har! Jag kan inte föreställa mig den men jag kan tänka mig den! Åh, det gör så ont i mitt hjärta när jag läser och tänker på hundarna och om vilka svin polisen har varit!
    Trådarna bara forsar, får inte slut på dom! Och tanken utav vad polisen har orsakat för mig illamående!! Det borde inte få gå till såhär! VI måste sätta stop!!

  8. ja det var svårt att läsa det utan att torka tårarna både för ägarna o för dom stackar hundar som inte förstog vad som hände
    Polisen måste lära hur hundar reagerar i olika läge det är inte bara att dundra på bara för man är lagen långa arm fy f-n för dessa poliser som bara hade mage o göra så på två unga hundar i en känslig ålder men det vet inte poliserna NEJ hur många hundar skall få släppa till sina liv bara för att polisen inte får lära sig deras kroppspråk och deras olika utvecklings stadie en hund är i Nej Ge dom en fot i röven o ut från poliskåren
    Det är nu tre hundar som har fått släppa livet till för polisen trodde att dom attakerade dom Hur kan bli polis om man är rädd för hundar som dom kommer att träffa på i sitt arbete NEJ hundar är också levande varelser som litar på oss människor .
    Hoppas dessa poliser blir hemsökt av dessa hundar och att dom har ett dåligt samvete men det tror jag inte dom har tyvärr

  9. Kan bara hålla med alla ovan. VARFÖR ?? är den frågan alla ställer sig.Jag blir så gripen av detta, jag vill hjälp göra något, känner mig så maktlös. Prata med folk och skriva på listor och sprida detta kan alla göra . Men det känns som en droppe i havet.Sen att det nu blivit ännu med prat om att förbjuda vissa raser helt gör mig så matt i kroppen.Jag säder en stor styrke kram till Fredrik och hela familen. vi står på eran sida glöm inte det. detta ska inte få glömmas bort. Sov gott älskade Rambo och Rosso ni som bara va 2 vackra hundar och som inte ville något nå ont.

  10. Varför? Har läst artikeln och kanske är jag dum men jag kan inte hitta någonstans varför polisen har skjutit hundarna. Någon anledning måste de väl ändå har haft?

    • Ja du.. det är frågan vi alla ställer oss
      det finns till synes ingen anledning alls
      hundarna var inte aggressiva en enda gång
      och om man studerar filmen noga så ser man inget aggressivt beteende från dom
      inte heller på den 7 minuters original-filmen

  11. Kan inte glömma detta!!! VAD var uppkomsten till allt det här? Anledningen?
    Tänker på Dig Fredrik och Din Familj. Vi fortsätter med manifestationerna.
    Förstår att det inte hjälper att få Era älskade Valpar tillbaka, men man
    känner sig helt maktlös, och fruktansvärt frusterad!! Ber till Gud, att Ni får
    styrkan att komma tillbaka. Hjärtekramar till Er.

  12. Jag lider med Fredrik och hans familj som har blivit av med två utav sina medlemmar under fruktansvärda omständigheter. En sådan här händelse skall inte behöva hända, utbildning inom Polisen behövs helt klart. Mer utbildning för Sveriges befolkning över lag om hundar och deras beteende. Totalt antal registrerade hundar i Sverige är 766 949, det är många och alla kommer att träffa på hundar under sin levnadstid.
    Jag har ingen superlösning på hur det skall gå till att få ut information. Men varje dag försöker jag lära någon av mina kompisar, bekanta, kolleger eller främlingar någonting om djur. Oftast om de sorter jag själv har (hund, katt och häst). Jag törstar själv efter mer kunskap hela tiden, man blir aldrig fullärd.

    Vila i frid, ikväll tänder jag två ljus för er!

Kommentera

