Barkley’s CV

fick en fråga på FB om vad Barkley kan för tricks i dagsläget, och eftersom jag inte är sen med att skryta om Barkley så kommer den här:

  1. sitt (förstärkt. mao även när jag drar i hans koppel så stannar han)
  2. ligg (förstärkt. mao även när jag drar i hans koppel så stannar han)
  3. kom
  4. kissa (rekommenderas starkt att lära hunden att kissa på kommando)
  5. leta.. (godis eller leksak. kommandot vi använder när vi leker och tränar)
  6. sök.. (person eller hund. kommandot som används när det är allvar)
  7. hämta.. (leta upp och hämta leksak, mat eller koppel)
  8. var är..(spring till kompisen)
  9. ska vi gå till.. (kompisen eller hans flickvän)
  10. håll (håll kvar och bär det som finns i munnen, dvs koppel, påse, leksak eller mat. vi tränar på att han ska bära sin egna bajspåse, och kasta den i papperskorgen)
  11. passera (ignorera och gå förbi hund eller människa eller annat han inte får gå till)
  12. ett par olika leksaker vid namn (pip, boll, frisbee, smurf, ankan, lången, lucas boll, repet)
  13. vilken hand (markera med tassen i vilken knuten näve godiset ligger i)
  14. hejdå (vinkar 2 gånger med tassen)
  15. snurra (snurra ett varv)
  16. stanna (stannar på plats tills jag kommer tillbaks, hur långt jag än går)
  17. vänta (då får han gå omkring där han är men inte gå iväg)
  18. upp på trottoaren (bra att kunna när han går och bär sitt koppel själv, även om han aldrig viker från trottoaren)
  19. över (hoppa över det jag pekar på, eller korsa gatan)
  20. upp (upp med framtassarna på det jag pekar på)
  21. hopp (hoppa upp på det jag pekar på)
  22. balansera godis på nosen (vi jobbar på att han ska flippa upp den och fånga den i munnen)
  23. gå och drick vatten
  24. gå och lägg dig
  25. varsågod (inte ta det som ligger framför honom tills jag säger varsågod)
  26. backa
  27. får jag en kram (kryper upp på mig och lägger tassarna om mig. När jag sitter på golvet alltså)
  28. får jag en puss (duttar med nosen på min mun)

det vi tränar på i dagsläget är:
att bowla
halta med framtassen
skäms (en tass över nosen)
sitta fint (på bakbenen bara)

han är en grymt stabil och skön liten kille.
och jätteduktig för att bara vara 10 månader
men det är 2 saker som jag jobbar på däremot, som måste bort
1) om vi möter upp nån han känner blir han skogstokig och drar i kopplet och vill hälsa
är det en av hans kompisar blir han extremt påflugen och slickar dom över hela ansiktet, konstant. om vi sen går, så vet han att vi är på väg nånstans skojigt så han drar i kopplet på tok för mycket

2) när han går in i sin vallnings-fas och är helt fokuserad på att vala, då jobbar han.
och om nån kommer fram och vill leka, nosar på honom för länge, eller skäller på honom.
då surar han ur totalt och klipper den hunden. oavsett ras eller storlek
bra dock är att han aldrig biter för länge. utan han säger till på skarpen att ”jag jobbar”
men jag vill ha bort det. även om det är bättre idag. han går ifrån hunden 3-5 gånger, men sen smäller det

Kommentera

