konsten att skjuta en hund

Jag har nu sett filmen där 3 poliser skjuter ihjäl 2 ”kamphundar” med över 20 skott
jag har sett filmen om och om igen
och jag kommer inte ta upp det faktum att det krävs över 20 skott, av 3 poliser, för att få död på 2 hundar
det förklarar dom så bra här
dom är inte stresstränade
vad som dock är otroligt oroväckande är vad man ser om man skärskådar filmen
för det första så har det framkommit att det var inte som det ryktades först, att det var hundarna som hade bitit ägaren, utan tydligen så mådde han inte bra av andra anledningar

vi börjar med att bryta ner hela scenariot med dom fakta vi har
en person sitter nere på marken lutad mot en vägg med 2 st så kallade ”kamphundar” bredvid sig
BÅDA hundarna är i koppel!
vi vet naturligtvis inget av vad som har hänt innan filmen börjar men vad vi ser när filmen börjar är att en polisman står bredvid den sittande mannen.
han står precis bredvid en av dom ”aggressiva” hundarna och pratar med killen
verkar inte vara nån direkt fara, eller?
fråga: Varför tar han inte hunden därifrån nu, om det stora problemet var att inte ambulansen vågade ta sig fram?
den är ju i koppel?
Polisen väljer av nån anledning att backa därifrån
vad man ser på filmen så är båda hundarna vända mot sin husse och ser ut som om dom nosar/slickar på honom
hundarna gör inget utfall, gör inget mer än att ägna sin uppmärksamhet mot husse

vad som händer sen är följande, den sittande mannen gör nån form av rörelse, som polisen antagligen uppfattar som hotande
och polisen springer fram med dragna vapen
den vänstra hunden gör då ett utfall mot den polisen som rusar snabbast mot dom, men hålls fast av den ”skadade” sittande mannen
han utgör nu inget direkt hot mot polisen då han fortfarande sitter i koppel
men här börjar skotten
den andra hunden som inte ens gjort ett utfall av vad jag kan se skjuts också och är den som dör först
den första hunden som uppenbarligen nu är skottskadad, försöker ta sig därifrån, men kommer ingenstans för att han sitter fast i kopplet
han springer fram och tillbaks och träffas av skott efter skott
efter ett tag ser det ut som om mannen träffas av ett skott eller en studsande kula, och han faller ihop och tappar kopplet,då försöker hunden ta sig därifrån, men skjuts ner
sedan springer poliserna fram och matar slag efter slag, på vad jag tycker ser ut som mannen

jag får verkligen inte ihop polisens agerande här
utöver att polisen måste stresstränas som det nämns i artikeln här över, så måste det väl finnas åtminstånde en grundutbildning i hundars agerande, och hur man ska bemöta en sådan situation?
Polisen får panik, och visar att dom inte är mer än rädda människor med vapen
det här är inte personerna som jag vill ringa när nåt händer i min närhet
jag vill inte riskera att min hund ska bli skjuten för att han står bredvid mig om jag ligger avsvimmad nånstans

snälla.. skriv under och skicka vidare och låt oss visa att vi ser dom och att vi inte tycker att det här är okej!

http://www.causes.com/causes/795618-utbilda-polisen-i-djurhantering/actions/1689356

17 reaktioner på “konsten att skjuta en hund

  1. Hej,
    Jag har startat en grupp på FB ang. skjutningen av de två hundarna. Tänkte lämna länken här på eran sida om d går bra.

    Gå in på sidan och gilla samt dela. Ju fler desto bättre!
    http://www.facebook.com/#!/pages/Vi-som-ej-accepterar-att-polisen-skjuter-tv%C3%A5-hundar-helt-h%C3%A4nsynsl%C3%B6st/110784435743285

    Snälla, alla ni som gillar denna sida. Ni kan väl dela sidan i eran tidslinje så att den når ut till flera. Vi måste visa att detta inte accepteras och måste få till en förändring som tex. kan vara att poliserna börjar att få en utbildning gällande hundar.

  2. Tycker att du har gjort en faktamässig och riktig analys av det som hänt. Så fruktansvärt tragiskt att hundarna var tvungna att dö på detta sätt för att polisen inte har kunskap/erfarenhet att hantera situationen. Sen stör jag mig på att, som det initialt sägs, att hundarna har attackerat sin ägare och det var därför de sköt. Är detta något som pressen HITTAT PÅ, eller är det något polisen säger för att legitimera hur de hanterade situationen. Två, säkert högt älskade hundar, har nu dött helt i onödan.

  3. Fruktansvärt helt enkelt, saknar ord! Dessa poliser avrättar hundarna, något annat kan inte jag se när jag ser filmen och det räcker absolut med en titt för att konstatera dettta :-( djupt tragiskt

  4. Hitta hit genom fejjan och hoppas att det är oki att jag länkar detta inlägget? Blir bara så trött på all okunskap som leder till att familjer splittras och sen får leva med en tragedi som aldrig kommer att läkas :(

  5. Så stor okunskap, hur kan detta ske.Är det konstigt att hundarna är på sin husse ? nej det är det inte. De vill inte äta upp honom – nej.Polisen måste få utbildning i hur hundens beteende.Hur mycket ska behöva hända.Varför alltid skriva `”kamphundar” Skärpning!!!!!!!!!!!!!

  6. Tänkte samma sak när jag såg filmen. En utbilbning i hund spykologi. Vist kan våra vänner i blått oxå vara hund rädda men alla tre?? Sen kan mman ju fundera på att rikta ca 20 skott mot en man som ligger mer med två hundar. Funderar lite över det som hände i Malmö. Våra hundar staff å husky skulle nog inte bli så j—a glada om det kom någon inspringande med hund. Vem det nu var. har man då rätt att skjutta på dom??

  7. Tycker allt går mer än fel i detta läget och hoppas polisen får ordentlig utbildning i hundens beteende samt att börja lyssna på ägaren som ville de skulle ringa en vän som kunde ta hundarna eller om poliserna kunde ta bort hundarna så ambulansen kunde komma fram till honom

  8. Tycker detta e sååå hemskt !!!!
    Stackars hundägaren :((( Å stackars hundar :((
    Sådana här poliser vill jag inte ha på gatorna,
    idioter. fick dom brickan på posten eller??

  9. Fy! Jag hade missat det här och bara sett rubriker skymta förbi. Nu när jag läst ditt inlägg och sedemera det på causes.com blev jag väldigt illa berörd. Kan verkligen leva mig in i situationen och hundarnas agerande. Och ägarens panik när han förstod vartåt det barkade. HEMSKT!

    • jag har titta på filmen. det var det jävligaste jag har set på länge. som ni säger okunskap från polisen. Står och utmanar hundarna det är inte så konstigt att hundarna gör som dom gör. Enda ut vägen för hunden är att bli aggressiv dom försöker att försvara sej men det är inte något som polisen förstår. så iskallt att bara dra upp vapnet och börja att skjuta. tänker inte för fem öre. dom tänker inte överhuvudtaget. såna poliser ska inte var polis. bör veta bättre än så. tydligen inte. dumjävlar.

  10. Det finns inte ord för vad jag känner när jag ser detta!! Att avrätta 2 hundar på detta vis och därigenom utsätta den kille de säger sig försöka ”rädda” för livsfara… Jag känner med familjen som drabbats och hoppas att poliser i allmänhet får utbildning både i hundvett/djurvett och stresshantering efter detta..
    Jag hoppas innerligt att jag och mina hundar (och ingen annan heller) aldrig stöter på en rädd polis med vapen i handen…

  11. Helt oprovocerat, dessutom kopplade hundar! det är snutjävlarna som rusar fram och skriker, allt för att skapa en situation… får dom en kick av att skjuta ihjäl hundar? det verkar iaf vara deras nya hobby! (brist på fildelare?) hoppas djupt innerligt att dessa fega kräk går samma öde till mötes som hundarna

  12. Lite sent att säga något MEN varför i helvete skickar inte bara larmcentalen dit EN hundförare istället, då hade hundarna levt idag och kvällspressen sålt mindre lösnummer!?(och ambulanspersonalen hade sluppit hantera en skadad OCH chockad patient)
    Har själv fått en polispistol riktad mot min tidigare hund (amstaff/rottis)som var kopplad och satt lugnt vid min sida medan en alkis-byracka skällde som besatt och var omkopplad, som tur var var polisen inte av svensk härkomst så jag frågade varför han hade detta rasistiska beteende vilket fick honom att vakna en smula och vart talbar!
    Är det för mycket begärt att polisen skickar kompetent personal, annars kan dom ju skicka ut pappersvändande poliser på nästa derby eller upplopp/gisslan-drama!!

    För övrigt så fungerar icke dödliga vapen som tårgas/pepparspray/stungun även på hundar!

    Sen att polisen använder dödligt våld mot husdjur men inte avlivar trafikskadat vilt är abnormt sjukt!

    Tack för ordet!

    Amerikansk PittBull ägare(skjut inte mot mig, jag har ingen skottsäker väst!)

Kommentera

